Sömnhygien

Det finns flera saker man kan göra på egen hand för att förbättra barnets sömn. Till exempel är det viktigt att barnet har en jämn dygnsrytm och är tillräckligt fysiskt aktiv på dagen.

Här är några förslag på vad du kan göra för att hjälpa ditt barn att sova bättre.

  • Fysiska aktiviteter under dagtid.
  • Vara ute i dagsljus, framför allt på morgonen (bra för melatoninproduktionen).
  • Undvik godis, choklad och läsk (framför allt cola) 6 timmar före sömn.
  • Lätta kvällsmål gynnar sömnen. Inga måltider under natten!
  • Svalt och mörkt i sovrummet.
  • Lugna aktiviteter timmen före läggdags. Undvik eventuella konflikter, som att välja kläder till förskola. Begränsa barnets tv-tittande eller datorspel.
  • Säg nej till ”En saga till…” och liknande försök att förlänga läggningstiden.
  • Minska störande ljud i omgivningen (prova vitt brus – till exempel ”Sleep machine”-app).
  • Undvik att ta vissa mediciner på kvällen (Ritalin).
  • Om barnet fortfarande behöver sova dagtid, låt inte sovstunden bli för lång.
  • Skapa trygghet och ge ”verktyg” mot eventuella rädslor och oro.

> Mer om sömn på Autismcenter små barn