Hur känns fem minuter?

Genom mindfulness har Roger Jansson blivit mer bekväm med sin kropp och sina svårigheter. Och nu vet han hur fem minuter känns. – Mycket har blivit bättre sedan jag började med mindfulness, säger han. Framför allt lyssnar jag till mig själv på ett annat sätt än förut.

Roger Jansson är en av deltagarna i det MBSR-program (mindfulnessbaserad stressreduktion), som anordnas av Habiliteringscenter Mörby i samarbete med Prima psykiatri vid Danderyds sjukhus. Han upplever att han för första gången ser riktig effekt av en behandling.

– Jag har varit inskriven vid psykiatrin i nära tio år med återkommande depressioner och ångest. Jag har provat på flera olika terapiformer utan att något riktigt fungerat.

Kombination KBT och mindfulness

Det är bara tre år sedan Roger, som nu är 32 år, fick sin diagnos Aspergers syndrom och sedan dess har han bland annat gått i en samtalsgrupp via habiliteringen.

– Att få diagnosen var en lättnad. Jag känner igen mig själv i det mesta och kan förstå varför jag har mina svårigheter. 

Roger har provat KBT med gott resultat och i våras var det första gången han provade på mindfulness.

– Jag kände direkt att det passade mig. Kombinationen av KBT och mindfulness fungerar jättebra. Nu har jag slutat med mina tunga ångestdämpande mediciner och mår mycket bättre. 

Avslappning hjälper

Det är andra gången Roger är med i en MBSR-grupp och han har lärt sig mycket om sig själv.

– Jag har lärt mig att lyssna mer på min kropp och på vad jag känner. Jag har alltid haft ganska stora perceptionssvårigheter och är känslig för både dofter och ljud. Nu kan jag använda mig av avslappning och fokus i jobbiga situationer, exempelvis när jag åker kollektivtrafik. Jag kan välja att fokusera på ett ljud jag står ut med och på så sätt sortera bort de ljud som är särskilt påfrestande. Det innebär en stor skillnad för mig.

Roger har också haft svårt med sin tidsuppfattning, och även här har han hjälp av mindfulness. 

– Jag har tränat på att exempelvis känna efter hur fem minuter känns. Det har jag inte haft någon riktig uppfattning om tidigare.

Roger använder sig till vardags av de tekniker han lärt sig i programmet. 

– Jag gör andningsövningar, bodyscan* och yoga, kanske inte varje dag men när jag känner att jag behöver. Det får mig att må bättre på alla sätt, mitt minne har blivit bättre och jag vill gärna gå fortsättningskurs i mindfulness för att lära mig mer.

Idag planerar Roger att studera vidare, gärna psykologi. 

– Det hade varit omöjligt för några år sedan, men nu känner jag att det finns helt nya möjligheter. 

*Bodyscan är en avslappningsövning där man genom att känna sig igenom varje kroppsdel utan att värdera eller döma, uppnår avslappning och närvaro i nuet.

Här besvarar vi inga frågor, men skriv gärna en kommentar på vad vi behöver förbättra.