Fyra frågor till Frågetjänsten

Pia Jakobsson, socionom, arbetar på Habilitering & Hälsas frågetjänst.

Vad är frågetjänsten?

– Det är en tjänst för personer med funktionsnedsättning och deras anhöriga där man kan boka en telefontid eller ställa en skriftlig fråga på 1177 om samhällets stöd vid funktionsnedsättning. Vi har även en öppen telefon och chatt dit alla kan höra av sig med frågor om allt som rör stödet vid funktionsnedsättning. Vi som svarar är socionomer. 

Vilka tar kontakt med er?

– De flesta är anhöriga eller närstående till någon som har en funktionsnedsättning. Även personer med funktionsnedsättning, yrkesverksamma och studenter kontaktar oss.  

Vad frågar de om?

– Den vanligaste frågan är vilket stöd barn med neuropsykiatriska diagnoser har rätt till i skolan. Vi får också många frågor om habiliteringen, vem som kan komma till habiliteringen och hur man ansöker. En annan vanlig fråga rör vilket stöd personer med funktionsnedsättning kan få i vardagen.  

Vad kan frågetjänsten hjälpa till med? 

– Vi informerar och upplyser om vilket stöd man kan få och vart man vänder sig. Ibland handlar det om att personen som ringer behöver någon att prata med om sina egna eller sitt barns svårigheter och behov.