Stöd i vardagen

Här hittar du information om stöd i vardagen för personer med funktionsnedsättning och deras närstående. Kontakta din kommun för att få veta mer om de olika insatserna.

> Anhörigvårdare
> Anhörigkonsulent​
> Ansökan om insatser
​> ​Avlösarservice i hemmet
> Boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn eller ungdomar 
> Boendestöd
​> Bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna 
> Brukarombudsman i Botkyrka kommun
> Forum Carpe
> God man och förvaltare
​> Heminstruktör för syn- och hörselskadade
> ​Hemtjänst
> Individuell plan
> Kontaktcenter Funktionsnedsättning
> Kontaktfamilj 
​> ​Kontaktperson
> Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år 
> Korttidsvistelse utanför det egna hemmet 
> Ledsagare
​> 
Min bok
> Mininsats.se
> Personlig assistans
> Personligt ombud​
> Posttjänst för äldre och personer med funktionsnedsättning i glesbygd​
> Samordnad individuell plan (SIP)
> Stockholms läns kommuner 
> Stockholms stads ombudsmän
​> Stockholms Trygghetsjour
> Trygghetslarm
> Äldre direkt 
> Överklagan

Anhörigvårdare

Möjligheten att bli anställd som anhörigvårdare varierar mellan kommunerna i landet. Kontakta din kommun för att få mer information. Du kan prata med en biståndshandläggare eller någon som arbetar med anhörigstöd.

Anhörigstöd i kommunerna​

Du som är anhörig till en person som har en funktionsnedsättning, är äldre, långvarigt sjuk eller har en beroendeproblematik kan få stöd av kommunen. Många kommuner har en särskild person, en anhörigkonsulent eller anhörigsamordnare, med uppdrag att stödja anhöriga. Anhörigstödet kan exempelvis vara praktisk hjälp för att underlätta vardagen, rådgivning och vägledning, enskilda samtal, anhöriggrupper och föreläsningar. Kontakta din kommun för att få mer information.
> Anhörig och närstående - stockholm.se

Ansökan om insatser

Du kan ansöka antingen skriftligt eller muntligt hos din kommun. Handläggaren gör en individuell prövning av varje insats du ansöker om.

Avlösarservice i hemmet

Insatsen ger anhöriga och närstående avlastning för att till exempel kunna uträtta ärenden utanför hemmet. Avlösning kan ske regelbundet eller vid akuta behov alla tider på dygnet. Du kan ansöka om insatsen hos din kommun.

Boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn eller ungdomar 

En insats för barn och ungdomar med funktionsnedsättning som behöver bo utanför föräldrahemmet men fortfarande har kontakt med föräldrar, vårdnadshavare och syskon. Du kan ansöka om denna insats hos din kommun.

Boendestöd

Boendestöd är en praktisk och social insats som syftar till att underlätta för dig i vardagen. Du som har en funktionsnedsättning kanske behöver visst stöd för att sköta ditt hem eller komma i gång med olika sysslor. Boendestödjarna kan även följa med för att handla eller göra bankärendenDu ansöker om insatsen hos din kommun.

Bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna 

Det finns tre former av bostad med särskild service: gruppbostad, servicebostad och annan särskilt anpassad bostad för personer med funktionsnedsättning. Du ansöker om insatsen hos din kommun.

Brukarombudsman i Botkyrka kommun

Brukarombudsmannens uppgift är att informera sig om hur Botkyrkas omsorg fungerar för personer som har intellektuell funktionsnedsättning eller neuropsykiatrisk diagnos (autismspektrumdiagnos eller adhd). Brukarombudsmannen ska föra informationen vidare till kommunens tjänstemän och politiker.  
> Brukarombudsman - botkyrka.se

Forum Carpe

​Forum Carpe är en kommungemensam funktion för verksamhets- och yrkesutveckling inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning i Stockholms län som arbetar med kompetensutveckling och håller i nätverk för personal inom området funktionsnedsättningar.

Samtliga 26 kommuner i Stockholms län är med i Forum Carpe.
>  forumcarpe.se

Forum Carpes kalendarium

​I Forum Carpes kalendarium finns information om deras aktiviteter, gymnasie- och högskolekurser, länkar till konferenser/seminarier som anordnas av intresseorganisationer och samverkanspartner till Forum Carpe.
> Kalendaruim - forumcarpe.se 

God man och förvaltare

Har du svårt att sköta din ekonomi eller att bevaka dina rättigheter på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller nedsatt hälsotillstånd kan du ansöka om god man. Att ha en god man är frivilligt och du bestämmer fortfarande själv över din ekonomi.

För en person som inte kan sköta sig själv eller sin ekonomi och där god man eller andra insatser inte är tillräckliga, kan det behövas en förvaltare som då bestämmer över ekonomin. Att få en förvaltare är ett starkt ingrepp i den personliga integriteten och ska därför prövas ytterst noggrant.

Det är en domstol som beslutar om god man och förvaltare.

God man

Att ha en god man innebär att du har kvar din fulla bestämmanderätt över din ekonomi. Gode mannen hjälper dig med det du har behov av för att sköta din ekonomi. Du själv eller någon i din familj kan till kommunens överförmyndare ansöka om god man. Även närstående och anställda hos en myndighet kan anmäla behov av god man. Du kan själv välja vem som ska bli din gode man. Godmanskapet ska upphöra när det inte längre behövs.

En god man kan hjälpa dig inom tre områden: bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för personStödet från en god man kan omfatta alla tre, men du kan också ha god man för bara ett eller två av dem.

Bevaka rätt kan vara att:

  • ansöka om olika insatser som personen har behov av till exempel hemtjänst, personlig assistans, kontaktperson och bostad
  • överklaga beslut
  • ansöka om olika bidrag till exempel bostadstillägg, försörjningsstöd och fondmedel
  • ansöka om skuldsanering.

Förvalta egendom kan vara att:

  • sköta personens ekonomi och betala räkningar
  • sköta personens värdehandlingar och fastigheter.

Sörja för person kan vara att:

  • se till att personen har det så bra som möjligt när det gäller sociala kontakter, fritidsverksamhet, boende och omvårdnad
  • känna till hur personen har det i det dagliga livet genom att regelbundet ha telefonkontakt och träffas 
  • ta kontakter med sjukvård, socialtjänst, Försäkringskassan och se till att någon följer med personen till sjuk- och tandvård.

Förvaltare

En person som inte kan sköta sig själv eller sin egendom och där god man eller andra insatser inte är tillräckliga kan behöva en förvaltare. Ansökan görs till kommunens överförmyndare. Att få en förvaltare är ett starkt ingrepp i den personliga integriteten och ska därför prövas yttersta noggrant av domstol. En person som har förvaltare förlorar sin rätthandlingsförmåga och får inte ingå avtal eller ta hand om sina pengar själv. När en förvaltare inte längre behövs ska förvaltarskapet upphöra. 

Förvaltarskapet kan omfatta samma delar som godmanskapet: bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person. 

Läs mer om god man och förvaltare under överförmyndare eller överförmyndarnämnd på din kommuns webbplats. 
> God man och förvaltare - domstol.se
Kort om God man/förvaltare - publicerat.habilitering.se  

Heminstruktör för syn- och hörselskadade

En heminstruktör har till uppgift att ge hjälp till självhjälp och stödja förmågan hos dig med syn- eller hörselskada att klara eget boende och i övrigt leva ett så normalt liv som möjligt. Med hjälp av träning tillsammans med heminstruktören kan du i många fall lära dig att behärska olika sysslor som du har svårt med. Insatsen är avgiftsfri. 

Heminstruktör för syn- och hörselskadade finns i vissa kommuner. Kontakta din kommun för mer information. 
> Heminstruktör - stockholm.se

Hemtjänst

Hemtjänsten kan hjälpa till med service som tvätt, städning, inköp och personlig omvårdnad som att äta och dricka, klä och förflytta sig eller sköta hygien. Du ansöker om insatsen hos din kommun.

Individuell plan

Om du har blivit beviljat stöd enligt LSS har du rätt att få en individuell plan. Planen är avsedd att göra dig delaktig och kunna påverka de insatser som du behöver och önskar. Du bestämmer själv vad planen ska innehålla och vilka som ska vara med när den görs. Ansökan om individuell plan görs hos kommunen.
> ​Individuell plan - socialstyrelsen.se (PDF-dokument)

Kontaktcenter Funktionsnedsättning

Kontaktcenter Funktionsnedsättning i Stockholms stad svarar på frågor om funktionsnedsättning för personer under 65 år. Du kan fråga exempelvis om personlig assistans, hemtjänst, färdtjänst, daglig verksamhet, sysselsättning, hjälpmedel och ledsagningTelefon: 08-508 11 508
> Kontaktcenter Funktionsnedsättning - stockholm.se

Kontaktfamilj 

Att ha kontaktfamilj innebär att ett barn eller en ungdom bor hos en annan familj än sin egen under någon eller några dagar varje månad. Kontaktfamiljen blir ett extra stöd och en del i barnets nätverk. Ansökan görs hos din kommun.

Kontaktperson

Kontaktperson är tänkt att fungera som en vän och medmänniska att till exempel gå på bio eller fika med. Syftet är att underlätta för personen att leva ett självständigt liv och motverka social isolering. Du kan ansöka om insatsen hos din kommun.

Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år 

Ungdomar över tolv år med omfattande funktionsnedsättning har rätt till korttidstillsyn utanför det egna hemmet i anslutning till skoldagen och under lov. Den unge kan vara på ett fritidshem eller på en fritidsgård. Du ansöker om insatsen hos din kommun.

Korttidsvistelse utanför det egna hemmet 

Insatsen är för personer som tillfälligt vistas i ett korttidshem eller i en korttidsfamilj, till exempel på läger eller kolloverksamhet. Målet är att personen ska få miljöombyte, rekreation och möjlighet till personlig utveckling. Insatsen kan ges regelbundet eller vid akuta behov. Du ansöker om insatsen hos din kommun.

Ledsagare

Ledsagare ska underlätta deltagande i fritids- och kulturaktiviteter som att träffa vänner, delta i föreningsliv eller utöva sportaktiviteter. Du ansöker om insatsen hos din kommun.

Min bok

Min bok är till för dig som har svårt att berätta och komma ihåg sådant som var du bor, var du är på dagarna, mediciner, hjälpmedel, hur du kommunicerar och dina kontaktpersoner. Boken kan användas i kontakten med personal inom daglig verksamhet, förskola, skola, habilitering, kortidshem och inom vården. 
> Min bok - 1177.se 

Mininsats.se

Mininsats.se är en webbsida som Socialstyrelsen står bakom. Där kan du läsa berättelser från privatpersoner som gör insatser för barn och unga i form av familjehem, kontaktperson, jourhem, god man och vårdnadshavare för ensamkommande flyktingbarn. På webbplatsen kan du även anmäla ditt intresse för att göra insatser.
> mininsats.se  

Personlig assistans

Personlig assistans är ett personligt utformat stöd som ges av ett begränsat antal personer för dig som har stora och varaktiga funktionsnedsättning och behöver hjälp att klara dina grundläggande behov. Målet är att du med hjälp av dina personliga assistenter ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt och leva som andra.  

Du har rätt att välja vem som ska arbeta som din personliga assistent, när assistenten ska arbeta och vad personen ska göra under sin arbetstid.

De grundläggande behoven är: personlig hygien (duscha, gå på toaletten, tvätta sig), måltider (hjälp att föra maten till munnen), på- och avklädning, kommunikation med omgivningen och annan hjälp som förutsätter ingående kunskaper om personens funktionsnedsättning. När du beviljats personlig assistans har du även rätt till hjälp med andra personliga behov, som hushållssysslor, fritidsaktiviteter, umgänge med släkt och vänner. 

Har du grundläggande behov upp till 20 timmar per vecka ansöker du hos din kommun. Är ditt behov mer än 20 timmar per vecka ansöker du om assistansersättning hos Försäkringskassan. 

Läs mer om personlig assistans på din kommuns webbplats.
> Assistansersättning - forsakringskassan.se

Assistanskoll 

På Assistanskoll kan du jämföra anordnare av personlig assistans. 
> assistanskoll.se

Assistansguiden

​Assistansguiden hjälper dig att hitta assistansanordnare. Informationen om de olika assistansföretagen är hämtad från IVO:s register. 
> Assistansguiden -  tidningenleva.se  

Faktabas med information om personlig assistans

Assistanskolls faktabas har länkar till lagar, myndighetsinformation, rapporter från organisationer, propositioner, statliga utredningar, avhandlingar och facklitteratur.
> Faktabas med information om personlig assistans - assistanskoll.se

Personligt ombud

Ett personligt ombud kan samordna insatser som behövs för att ge dig som har en psykisk funktionsnedsättning ökad livskvalitet och ett mer självständigt liv. Det personliga ombudet arbetar på ditt uppdrag och ska utgå från dina behov och önskemål. Stödet är frivilligt och kostar inget. Kontakta din kommun för att få mer information.

Posttjänst för äldre och personer med funktionsnedsättning i glesbygd

Får du posten av lantbrevbärare, är alla i hushållet över 80 år eller har en funktionsnedsättning och därför inte kan hämta posten i brevlåda, kan du ansöka om en särskild tjänst hos brevbärarkontor eller via din lantbrevbärare.Tjänsten kan innebära att posten istället delas ut vid tomtgränsen eller i undantagsfall vid boningshuset. 
> Posttjänst för äldre och personer med funktionsnedsättning i glesbygd - pts.se

Samordnad individuell plan (SIP)

Har du behov av insatser från både hälso- och sjukvården och socialtjänsten kan du begära att få en samordnad individuell plan. Planen utformas utifrån dina behov och är tänkt att göra det tydligt vem som ansvarar för olika insatser och hur planen ska följas upp. Du bestämmer själv vilka som närvarar när planen skrivs.   
> SIP - 1177.se

Stockholms läns kommuner 

Här hittar du länkar och kontaktuppgifter till kommunerna i Stockholms län.
> Kommunerna i Stockholms län

Stockholms stads ombudsmän

​Stockholms stad har tre ombudsmän: funktionshinderombudsmannen, äldreombudsmannen och barnombudsmannen. Ombudsmännen har till uppgift att bevaka målgruppens intressen och rättigheter.
> Stockholms stads ombudsmän - stockholm.se 

Stockholms Trygghetsjour

Trygghetsjour är till för äldre och personer med funktionsnedsättning som bor i Stockholms stad. Du kan vända dig till trygghetsjouren i akuta frågor som inte kan vänta till närmaste vardag. Jourhandläggare kan fatta biståndsbeslut om akuta hjälpinsatser och arbetsleda omvårdnadspersonal.
> Stockholms Trygghetsjour - stockholm.se

Trygghetslarm

Med trygghetslarm kan du kalla på hjälp alla tider på dygnet. Larmet kan göra att du känner dig säkrare i ditt hem. Du som har en funktionsnedsättning eller har fyllt 65 år ansöker om trygghetslarm hos din kommun. Avgiften för trygghetslarm varierar mellan kommunerna. Kontakta din kommun för att få mer information.

Äldre direkt 

Äldre direkt ger vägledning och information om äldreomsorgen i Stockholms stad. Du kan ställa frågor som rör exempelvis hemtjänst, anhörigstöd, boenden för äldre, färdtjänst, hjälpmedel eller ledsagning. Äldre direkt kan också hjälpa dig att komma i kontakt med rätt person i din stadsdel, till exempel en biståndshandläggare eller ansvarig utförare.Telefon: 08-80 65 65.
> Äldre direkt

Överklaga

Kommunen: Har du fått avslag på din ansökan om hjälp kan du överklaga. I beslutet står hur man överklagar. Du har tre veckor på dig att överklaga efter att du fått beslutet. Överklagan skickas till kommunen men ställs till förvaltningsrätten. Antingen kan kommunen ändra beslutet som du vill. Annars skickar kommunen överklagan vidare till förvaltningsrätten som prövar den. 

Försäkringskassan: Anser du att beslutet är felaktigt kan ärendet prövas igen. Information om hur du överklagar finns i beslutsbrevet. Du skriver till Försäkringskassan och begär omprövning. Ändrar inte Försäkringskassan beslutet vid omprövning kan du överklaga till förvaltningsrätten. ​