I fokus › Matvanor

Söta bakverk i stället för bra mat

Hem- och konsumentkunskapen handlar om tröst, inte färdighetsträning. Det visar en avhandling om undervisningen för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning.

Det bakas fler sockerstinna bakverk i hemkunskapsundervisningen i särskolan än det lagas mat, och de rätter som tillagas är för avancerade.

Det framgår av avhandlingen Koka sjuda steka, som lagts fram vid Uppsala universitet.

Enkla vardagsrätter

Albina Granberg
Kostvetaren Albina Granberg har följt undervisningen i hem- och konsumentkunskap på tre skolor för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning. Hon ville studera deras möjligheter och begränsningar i köket, men upptäckte snart att fokus låg på söta bakverk.

– Många lärare tycker att barnen har det jobbigt och bakar för att det ska vara gott, mysigt och roligt. Men eleverna behöver lära sig att laga enkla vardagsrätter, så att de inte blir så beroende av assistans som vuxna.

Att bakningen tagit över kan bero på att hemkunskapslärarna ofta saknar kollegor att diskutera sitt ämne med. Kommunens avtal med matgrossister sätter också käppar i hjulet.

Mjöl och socker är billigt

– Om man behöver ett kilo köttfärs så är den minsta förpackningen på tio kilo. Då är det billigare att köpa mjöl och socker som kan lagras länge.

Många lärare anser också att mat ska lagas från grunden. Men vem behöver stå och rulla köttbullar när man kan köpa färdiga som är tillräckligt bra, undrar Albina Granberg.

– Man kan lära eleverna att använda bra hel- eller halvfabrikat, till exempel frysta köttbullar. Att de kan göra vaniljsås från grunden hjälper dem inte längre fram, säger hon.

> Avhandlingen Koka sjuka steka finns på Uppsala universitets webbplats