”Ge inte upp – det finns bra hjälp att få”

Fråga: Jag har lindrig intellektuell funktionsnedsättning och har kontakt med en kurator på ett habiliteringscenter. Den senaste tiden har jag känt mig väldigt trött och nere, är orolig och kan inte sova. Jag berättade det för kuratorn som sa att jag skulle ringa vårdcentralen. Men där sa de att jag tillhör habiliteringen och ska få hjälp där. Vad ska jag göra? 

Svar: Bra att du berättade för din kurator hur du mår, så att du kan få hjälp! Men inte bra att du sedan blev hänvisad fram och tillbaka. Sådant kan göra att man ger upp när man mår dåligt. Men ge inte upp, det verkar som att du har gjort rätt och att vården har gjort fel här.

Alla människor som mår psykiskt dåligt bör i första hand söka hjälp på vårdcentralen, precis som din kurator sa och som du försökte göra. Vårdcentralen måste först av allt kolla om det finns någon fysisk orsak till att du mår dåligt, till exempel vitaminbrist.

Samma sak gäller för alla

De ska också bedöma om det finns någon form av psykisk ohälsa, som till exempel depression, ångest eller sömnstörning. I så fall kan behandlingen bestå av samtal, medicin eller både och. Om det inte räcker med behandling på vårdcentralen kan de remittera till specialistpsykiatrin. Precis samma sak gäller för alla människor, även de som har intellektuell funktionsnedsättning, autism
eller en annan funktionsnedsättning.

Stöd för att vardagen ska fungera

Habiliteringen har ett annat uppdrag. Där ska du få stöd för att din vardag ska fungera med din funktionsnedsättning. Det kan handla om hjälp att få rätt stöd i skola, jobb och boende för att ditt liv ska bli lagom utmanande, utan för mycket stress. Det kan också handla om samtalsstöd för att förstå din funktionsnedsättning och att gilla dig själv precis som du är.

Däremot ska inte habiliteringen utreda och behandla nedstämdhet, ångest och annan psykisk ohälsa. Men det vet faktiskt inte alla som arbetar i vården, en del tror att habiliteringen ska göra nästan allt för dem som har kontakt där. Det är alltså fel och något vi jobbar med att förbättra.

Be din kurator om en remiss

Alla i vården ska veta vem som gör vad. Alla ska också kunna ge information och ha samtal på ett sätt som gör att man som patient både förstår och känner sig förstådd.

Nu när det blev så krångligt för dig tycker jag du ska prata med din kurator igen. Be hen om hjälp med en remiss så att du får hjälp att må bättre. För det finns bra hjälp att få, och jag tror att du kommer att bli pigg, glad och kunna sova igen!

Vänliga hälsningar

Annika Brar​, habiliteringsläkare, Region Stockholm

Frågor om samhällets stöd

På Habilitering & Hälsas frågetjänst finns socionomer som kan svara på frågor om samhällets stöd vid funktionsnedsättning. Det finns möjlighet att förboka telefontid på 1177.se.
> habilitering.se/fragetjanst

Vägledare NPF

Habilitering & Hälsa har en vägledare för neuropsykiatriska diagnoser. Vägledaren kan ge fördjupad information och samtala om diagnoserna autism och adhd. Telefontid förbokas alltid på 1177.se.
> habilitering.se/vagledare

Intygsguide

Att få ett intyg om sin funktionsnedsättning kan vara ett stort problem för patienter och anhöriga. I e-utbildningen Möta patienter med funktionsnedsättning på kunskapsguiden. se finns en särskild intygsguide. Den är framtagen för att underlätta husläkarens arbete med svåra intyg, till exempel för aktivitetsersättning eller god man.
> kunskapsguiden.se

Lyssna på podden Funka olika om bland annat intellektuell funktionsnedsättning.
> habiltering.se/funkaolika