Hoppa till huvudinnehåll
  • Language
    • Arabi/ Arabiska
    • Dari/Persiska
    • English/Engelska
    • Español/Spanska
    • Fârsi/Persiska
    • Soomali/Somaliska
    • Suomeksi/Finska
    • Tigrinja/Tigrinska
    • Türkçe/Turkiska
  • Lättläst
  • Teckenspråk
Start
  • Start
  • Mottagningar
  • Om habilitering
    • För vem?
    • Så ansöker du om habilitering
      • Om våra habiliteringscenter
      • Mottagande av barn med autismdiagnos
      • Information till remittenter
    • Vårdplan
      • Väntetider
      • Tystnadsplikt och journal
      • Resor till habilitering
      • Samarbete med andra
      • Vid hot eller våld
    • Våra insatser
      • Beslutande och planering
        • Ekonomi
        • Boende och hemliv
      • Kommunikation
        • Relationer och socialt liv
      • Lärande och tänkande
        • Utbildning
      • Motorik och rörelse
      • Personlig vård
        • Psykisk hälsa och ohälsa
        • Sexualitet
        • Fritid
        • Sömn
      • Psykisk hälsa
      • Smärta
      • Social förmåga och samspel
      • Viktiga livsområden
        • Sysselsättning
        • Föräldraskap
        • Utbildning
      • Stöd till anhöriga
        • Barn som anhöriga
        • Navigator ACT
        • Prisma - introduktionskurs för vuxna med autismspektrumdiagnos och deras närstående
      • Kunskap om funktionsnedsättning
        • Prisma - introduktionskurs för vuxna med ASD och deras närstående
      • Undra - informationsmaterial för barn
    • Om Habilitering & Hälsa
      • Vårt uppdrag
        • Resultat och kvalitet
      • Organisation
        • Våra verksamheter
          • Kompletterande verksamheter
        • Ledning
        • Yrkesgrupper
      • Arbeta hos oss
        • Förmåner och utveckling
      • Kontakta oss
        • Integritetspolicy
          • Riktlinjer för kommentarer
        • Om webbplatsen
        • Hitta till Rosenlund
      • Nyhetsbrev
      • Vi ger ut en tidning
      • Våra publikationer
      • Patientens upplevelse av sin habilitering
    • Aktuellt
    • Kalendarium
    • Fråga habdoktorn
    • Synpunkter och klagomål
  • Funktionsnedsättningar
    • Adhd
      • Kärnsymtom
      • Orsaker
      • Utredning
        • Diagnoskriterier
      • Tillkommande svårigheter
      • Adhd hos flickor
      • Stöd och insatser
        • Kognitivt stöd och hjälpmedel
        • Läkemedelsbehandling
        • Neurokognitiv träning
        • Psykopedagogiska och psykologiska insatser
        • Riktlinjer
        • Samhällsstöd
    • Autism och Aspergers syndrom
    • Dövhet
      • Teckenspråk
      • Dövas kultur och identitet
      • Stöd och insatser
    • Dövblindhet
      • Orsaker
      • Barn, ungdomar och vuxna
      • Vanliga svårigheter
      • Stöd och insatser
    • Flerfunktionsnedsättning
      • Vanliga svårigheter
      • För yrkesverksamma och närstående
      • Fritid och träning
      • Övrig hälso- och sjukvård
        • Kommunikation
        • Hälso- och sjukvård för barn och ungdomar
        • Hälso- och sjukvård för vuxna
        • Viktförändringar och våg
        • Gynekologmottagningar
        • Tandvård för vuxna
    • Förvärvad hjärnskada
      • Barn, ungdomar och vuxna
      • Orsaker
      • Vanliga svårigheter
      • Stöd och insatser
        • Besluta och planera
        • Familj och relationer
        • Lärande och tänkande
        • Kommunikation
        • Motorik och rörelse
        • Personlig vård
        • Viktiga livsområden
    • Intellektuell funktionsnedsättning (utvecklingsstörning)
      • Diagnos
      • Orsaker
      • Vanliga svårigheter
      • Stöd och insatser
        • Att besluta och planera
        • Fritid
        • Föräldraskap
        • Kommunikation
        • Kropp, rörelse och motorik
        • Lärande och tänkande
        • Personlig vård
        • Sexualitet
        • Smärta
        • Sömn
      • Filmer om intellektuell funktionsnedsättning
    • Rörelsenedsättning
      • Orsaker
      • Barn, ungdomar och vuxna
      • Filmad föreläsning om CVI
      • Vanliga svårigheter
      • Ryggmärgsbråck
      • Stöd och insatser
        • Besluta och planera
          • Boende & hemliv
        • Lärande och tänkande
        • Föräldrarskap
        • Kommunikation
        • Motorik, rörelse och kropp
        • Personlig vård
          • Fritid
          • Smärta
          • Sömn
    • Sällsynta diagnoser
      • Artrogryphos
      • Neuromuskulära sjukdomar
      • Retts syndrom
      • Williams syndrom
      • Munnens funktion vid sällsynta diagnoser
      • Kunskapsteam för sällsynta diagnoser
  • Autismforum
    • Om autism
      • Introduktion till autism
      • Autism
        • Diagnoskriterier
        • Tidiga tecken på autism
        • Avvikande kommunikation
        • Begränsad förmåga till socialt samspel
        • Begränsade beteenden och intressen
        • Andra vanliga svårigheter
        • Teorier om annorlunda tänkande
        • Leo Kanners beskrivning från 1943
      • Aspergers syndrom
        • Diagnoskriterier
        • Begränsad förmåga till socialt samspel
        • Begränsade beteenden och intressen
        • Andra vanliga svårigheter
        • Teorier om annorlunda tänkande
        • Gillberg och Gillbergs diagnoskriterier
        • Porträtt av Hans Asperger
      • Atypisk autism
        • Diagnoskriterier
      • Desintegrativ störning
        • Diagnoskriterier
      • Diagnosmanualer
      • Diagnoskriterier i ICD-10
        • Autism
        • Aspergers syndrom
        • Atypisk autism
        • Desintegrativ störning
      • Diagnoskriterier i DSM-5
        • Förändringar inom autismområdet
        • Diagnoskriterier för autism
        • Diagnoskriterier för intellektuell funktionsnedsättning
      • Orsaker till autism
        • Före födseln
        • Kring födseln
        • Efter födseln
        • Andra orsaker som studeras
        • Att studera skador i hjärnan
        • Kopplingen till andra diagnoser
      • Skilja mellan olika diagnoser
      • Historisk bakgrund
        • Symtomtriaden
        • Lorna Wings huvudtyper
        • Diagnoskriterier – historik
          • Eisenberg och Kanners diagnoskriterier för infantil autism, 1956
          • Lorna Wings symtomtriad, 1970-talet
          • Rutters diagnoskriterier, 1978
          • DSM-II, 1968
          • DSM-III, 1980
          • DSM-III-R, 1987
        • Namn och synonymer
        • Om termen autism
      • Utredning
        • Utredning av barn
        • Utredning av vuxna
        • Neuropsykologisk utredning
        • Exempel på hur en utredning kan gå till
      • Äldre med autism
        • Studier om äldre
    • Stöd och insatser
      • Kommunikation och språk
        • Alternativ och kompletterande kommunikation
        • Språksvårigheter
      • Samspel och sociala färdigheter
        • Delad uppmärksamhet
        • Imitation
        • Lek
      • Vardagsfärdigheter
        • Hantera vardagen – barn och unga
        • Hantera vardagen – vuxna
        • Mat och ätande
          • Matsituationen
          • Strategier vid svårigheter med mat och ätande
          • Olika slags matproblem
          • Ätstörningar
        • Mun och tänder
          • Att gå till tandläkaren med barn
          • Att gå till tandläkaren som vuxen
          • Hjälpmedel för munnen
        • Sömn
          • Vad är sömnstörningar?
          • Orsaker och behandlingsmetoder
          • Sömnträning
          • Så här gjorde vi
      • Motorik
      • Alternativ behandling vid autism
      • Psykisk hälsa
        • Stress och psykisk ohälsa hos unga med autism
          • Stress hos unga
          • Reaktioner på oro och rädsla
          • Sätta ord på och hantera känslor
          • Rutiner och ritualer
          • Utbrott
          • Panikattacker och andra stressreaktioner
          • Nedstämdhet och depression
          • Kroppen, mat och sömn
      • Problembeteenden
        • Förebyggande insatser
        • Att förstå och förändra problembeteenden
        • Stereotypa beteenden
        • Vid utbrott
      • Skola
        • Skollagen
          • Frågor och svar om skollagen
        • Skola och inkludering
          • Vad är inkludering?
          • Elevernas speciella svårigheter
          • Ett arbete med alla elever
          • Exempel på anpassningar
          • Pedagogiska strategier
          • I klassen eller i särskild grupp
          • Viktiga områden
          • Rätt förutsättningar behövs
          • Sex punkter för att få kvalitet
        • Flexibel integrering
        • Specialpedagogiska skolmyndigheten
        • Skolans ansvar att utreda och åtgärda
        • Skolmiljö och klassrumssituation
        • Tydlighet och struktur
        • Att inte trivas i skolan
      • Arbete och bostad
        • Boende
      • Att ordna stöd
        • För föräldrar till barn med autism
          • Praktiska råd
          • Gemensamt inledande möte
          • Följa upp och planera
          • Att skriva ansökningar
          • Vem gör vad?
          • Lagar och offentlig förvaltning
        • För föräldrar till barn med Aspergers syndrom
          • Vad kan man göra själv?
          • Vem ansvarar för vad?
        • Lagar och rättigheter
      • Råd och tips
        • Stöd vid möten
          • Kort om Aspergers syndrom
          • Till kollegor på arbetsplatsen
          • Till personal i skolan
          • Till personal inom hälso- och sjukvård
          • Till personal på Arbetsförmedlingen
          • Till socialsekreterare, handläggare och andra tjänstemän inom kommunen
        • Att tänka på vid samtal och möten
          • Ett första möte: intryck och utmaningar
          • Att förbereda mötet
          • Kommunikationskanaler utanför samtalsrummet
          • Fysiska ramar för mötet
          • Att leda samtalet
          • Att lyssna och ställa frågor
          • Att planera och genomföra förändringar
          • Nätverksmöten och gruppupplägg
          • Om Andreas, Karin och Olof
          • Slutord från skribenterna
      • Undra – informationsmaterial för barn
    • Leva med
      • Styrkor och svårigheter
        • Aspie-kriterierna
        • Specialintressen
          • Specialintressen som betyder allt
        • Kreativitet
        • Att inte känna sig förstådd
          • Skolan förstod inte vad Peter behövde
          • Utanförskapet präglade livet
        • Svårigheten att behålla fokus
        • Som främmande land
        • Att planera sin tid
        • Diskussion om att ha en diagnos
          • Att få en diagnos
          • Vad betyder diagnosen?
          • Individ först och främst
          • Att berätta för andra om sin diagnos
          • Framtiden – arbete och familj
        • Porträtt av två kvinnor
          • Gunilla Brattberg
          • Gunilla Gerland
      • Omgivningens bemötande
        • Berätta för andra om sin diagnos
          • Kunskap förändrade hela arbetssituationen
          • Tog tjuren vid hornen på ett föräldramöte
        • Ett evigt förhalande
        • Fatala missförstånd
        • Flickan som gjorde våldsamt motstånd
        • Från idiot till medborgare
        • Inte på min bakgård
      • Olika åldrar
        • Späd- och småbarnsåren
          • Han var lealös och mjuk
          • Slet i håret
          • Tittade på saker, inte ansikten
          • Vid två kom allt språk på en gång
        • Förskoleåren
          • Det finns viktigare saker än bra bordsskick
          • När ska han sluta med blöjan?
          • Rutinerna på förskolan passar Stefan
          • Vi får ransonera hennes faktaintag
        • Inför skolstarten
          • Att fungera i gruppen
          • Oron mal inför skolstarten
          • Specialklass eller vanlig klass?
        • Tonåren och puberteten
          • Kroppen växer, men inte intellektet
          • Målet är självständighet
          • Tonåren och puberteten
        • Inför vuxenlivet
        • Att bli äldre
          • Ett helt liv utan att förstå
      • Relationer och kärlek
        • Ensamhet och relationer
          • Jag var som luft för andra
          • Riktiga vänner för första gången
          • Ha en kärleksrelation
        • Sexualitet
          • Daniel, 39 år
          • Inga-Lena 44 år
          • Kristina, 25 år
          • Lina, 26 år
          • Mikael, 30 år
      • Att må dåligt
        • Stress och Aspergers syndrom
          • Att inte behärska situationen
          • Ett litet misslyckande kan räcka
          • Förberedelser är viktigt
          • Förändringar är svårt
          • Kropp och hjärna
          • Perceptionsproblem skapar stress
          • Våga vägra stress
        • Depression och Aspergers syndrom
        • Självkänsla och identitet
        • Mobbning
          • Nio års plåga
          • Specialgymnastik gjorde slut på mobbningen
      • Gå i skola
        • Brist på kunskap i skolan
        • Rätt hjälp och stöd kan förändra hela livet
        • Ett lugnt klassrum
        • Lärare och andra elever
        • Dålig motorik ger ofta problem
        • Sophie drömmer om att bli journalist
      • Arbete och boende
        • Arbete
          • Personer med autism – kärnan i ett IT-företag
          • Sandra Petojevic, sjökortsrättare
          • Christian stortrivs med sitt jobb
          • Blomstergården – ett dagcenter med tydlig pedagogik
        • Boende
          • Bo tillsammans i gruppbostad
          • Anpassat boende på Furuvillan
          • Med bra assistans fungerar livet
          • Boende och fritid
      • Vara förälder
        • De första misstankarna
        • Ens eget barn blir normen
        • Reaktioner efter diagnos
          • Diagnosen främmande i början
          • Sorg och lättnad
          • Diagnos vid 36 års ålder
          • Få allt att fungera
        • Alexander var ett riktigt drömbarn
        • Alla andra tror att de vet bäst
        • Att ha barn med autism och vara invandrare
        • En familj – två olika perspektiv
        • Flera roller som förälder
        • Ensamförälder kämpar för hjälp
        • Föräldragruppen – ett bra stöd
        • Mamma stretar emot rutinerna
        • Konflikt med mor- och farföräldrar
        • När påfrestningen blir för stor
        • Vara förälder hela livet
          • En oerhörd maktlöshet
          • En sorg och en glädje
          • Fosterbarn – ett livsinnehåll
          • Vem ska föra hans talan?
          • Ett livslångt beroende
          • Små förändringar skapar positiv helhet
          • Glapp mellan kroppslig och mental mognad
      • Vara syskon
        • En typisk duktig flicka
        • Eriks bror har Aspergers syndrom
        • Behov hos barn som har syskon med autism
        • Min storebror har autism
        • Forskning om syskonskap
          • Faktorer som påverkar hur syskon mår
          • Syskons upplevelser
          • Syskonskap vid funktionsnedsättning och autism
          • Syskonstöd
        • Frågor från barn och ungdomar som har syskon med autism
        • Webbplats för syskon
      • Vara partner
        • Diagnosen är underordnad
        • Min man kom med bruksanvisning
        • Att vara särbor passar oss
      • Ha en förälder med diagnos
        • Ann-Sofi och hennes mamma
        • Annika och hennes pappa
        • Emma och hennes mamma
        • Magnus och hans pappa
        • Maria och hennes mamma
        • Petra och hennes pappa
        • Barns behov ska beaktas
      • Krönikor
        • Centralstationen är ett helvete
        • Jag är introvert och det är okej
        • Aspergers syndrom och akademiska studier
        • Min hund fick mig att överleva
        • Anpassa habiliteringen till den nya kunskapen
        • Aspergers syndrom hos såväl partner som barn
        • Transperson med en speciell envishet
        • Mitt barn är ingen lerklump
        • Min storebror och jag
        • Asperger och obehagliga överraskningar
        • Pappa med Asperger – ett tvärsnitt ur min barndom
        • PANDAS – en okänd neuropsykiatrisk diagnos
        • Flera bollar i luften
        • Jag är inte riktigt normal
        • Hur skolan var för mig – och tips till lärare
        • Lillan visade tidiga tecken från början
        • Höjdpunkter i vardagen
        • Säg som det är – att prata om diagnosen
        • Att ha Asperger och vara förälder – går det?
        • Aspergaren som slutade skämmas
        • Främmande fåglar
        • En typisk svensk familj
        • Regeringsrätten förtydligar lagen om vård av ung
        • Man kan bara spekulera
        • Jag träffade en helt underbar man
        • Autismspecifik kompetens måste vara grunden
        • Självkänsla är det viktigaste
        • Tack och lov för Annika
        • Omgivningens blickar
        • Uppdrag: att vara sig själv
        • Gruppbostaden – den en sista odemokratiska ön
        • Detta med TID ...
        • Relativt liten insats kan ge stor effekt
        • Naturalist med behavioristiska drag – är det jag?
        • Autism och brott, finns där egentligen något samband?
        • Var ska vi börja om inte med oss själva?
        • Är lagstiftningen mot diskriminering bristfällig?
        • När min kompensationsförmåga kraschade i Skåne
        • Ensamvarg och flockdjur
        • Evidens- eller kunskapsbaserad vård – vad är det?
        • Se osynliga funktionshinder!
        • Stort behov av kunskap om autism
        • Trött
        • Utnyttja människors kreativitet bättre
        • Värdet av att få en diagnos
        • En studie är ingen studie
    • Arkiv - forskning
      • Beteendevetenskap
      • Diagnostik
      • Språk och kommunikation
      • Habilitering
      • Medicinsk forskning
      • Uppföljning
    • Om oss
  • Funktionshindersguiden
  • Funktion i fokus

Du är här

Start / Artiklar om autism
Funktion i Fokus Funktion i Fokus
  • Ladda ner eller beställ tidningen
  • Prenumerera
  • Nyhetsbrev
  • Kontakt
  • Om oss
  • Följ oss på Facebook
  • Följ oss på Twitter

Artiklar om autism

Här har vi samlat intressanta och användbara artiklar om autism som tidigare varit i  Funktion i fokus.

> Intervju med Tony Attwood

> Arfid – namn på välkänd ätstörning

> Så NPF-säkrar du skollunchen

> Problematisk skolfrånvaro

> När barnen gör rätt blir det ”WOW”

> Gillberg om Essence

> Webbstöd för föräldrar med autism

> Anpassa behandlingen vid depression och autism

  • mTipsa en vän
  • fDela på facebook
  • TDela på twitter

Senast uppdaterad: 2019-03-28

Synpunkter på innehållet? Kontakta redaktionen

  • Samtidiga diagnoser (nr 2 2019)
  • Smärta (nr 1 2019)
  • Matvanor (nr 4 2018)
  • Habilitering (nr 3 2018)
  • Forskning (nr 2 2018)
  • Migranter (nr 1 2018)
  • E-hälsa (nr 2 2017)
  • Problematisk skolfrånvaro (nr 1 2017)
  • Psykisk hälsa (nr 2 2016)
  • Sex (nr 1 2016)

Kontakta oss

Habilitering & Hälsas frågetjänst:
08-123 350 10

Kontakta oss

Inkommande e-post

Habilitering & Hälsas integritetspolicy beskriver  hur vi hanterar meddelanden och personuppgifter vi får in via e-post.

Läs policyn

Följ oss

  • Händelser via RSS
  • Nyheter via RSS
  • Nyhetsbrev - anmälan

Om webbplatsen

  • Om Habilitering & Hälsa
  • Om webbplatsen

Publikationer

Ladda ner eller beställa informationsmaterial, skrifter, rapporter, tidningar som Habilitering & Hälsa ger ut.

Publikationer från Habilitering & Hälsa

© Habilitering & Hälsa 2019
Webbplatsansvarig Katarina Kindwall