Kom igång
På våra temasidor hittar du bildstöd, material att ladda ner, fakta om funktionsnedsättningar, utbildningar och stöd inom habiliteringens olika områden, exempelvis:
Mat och måltider
Sömn
Språk och kommunikation
Skola och NPF
Habilitering & Hälsas frågetjänst svarar på frågor om habilitering och samhällets stöd vid funktionsnedsättning. Rådgivningen ger dig stöd för att få vardagen att fungera. Boka gärna en telefontid.
Habilitering & Hälsas frågetjänst och rådgivning vänder sig till personer som bor i Stockholms län och har en funktionsnedsättning eller är anhörig. Funktionsnedsättningen kan vara autism, intellektuell funktionsnedsättning, rörelsenedsättning, förvärvad hjärnskada, dövblindhet eller dövhet. Det kostar ingenting att kontakta oss.
I frågetjänsten arbetar socionomer som svarar på frågor om samhällets stöd vid funktionsnedsättning. Det kan till exempel handla om:
Boka en telefontid med frågetjänsten via Alltid öppet eller 1177.se. Du har då 45 minuter till ditt förfogande. Vi journalför kontakten. Tiderna är bokningsbara 14 dagar i förväg.
Habiliteringens resurscenter på Alltid öppet
Habiliteringens resurscenter på 1177.se (Se nedan hur du bokar tid)
För kortare frågor kan du ringa frågetjänsten under kontorstid. Du kan vara anonym om du vill.
08-123 350 10
Våra ordinarie öppettider:
Måndag-torsdag 08.30-16.00
Fredag 08.30-15.00
Dag före röd dag 8.30-12.30
Måndag 5 januari har vi stängt.
Kontakta Frågetjänsten i första hand via Alltid öppet. Frågor som skickas via e-post är en offentlig handling och bör därför inte innehålla känsliga personuppgifter.
Habiliteringens resurscenter på Alltid öppet
Kontakta Frågetjänsten via Habiliteringens resurscenters funktionsbrevlåda. Skriv "Frågetjänsten" i ämnesraden habresurscenter.slso@regionstockholm.se
Rådgivningen vänder sig till dig som behöver stöd i vardagen och bemannas av medarbetare inom habiliteringen. Den kan till exempel handla om:
Boka en telefontid med rådgivningen via Alltid öppet eller 1177.se Du har 45 minuter till ditt förfogande. Vi journalför kontakten. Tiderna är bokningsbara 14 dagar i förväg.
Habiliteringens resurscenter på Alltid öppet
Habiliteringens resurscenter på 1177.se (Se nedan hur du bokar tid)
Du som har bank-id eller Freja kan boka tid med frågetjänsten eller rådgivningen via Habiliteringens resurscenter på Alltid öppet:
Habiliteringens resurscenter på Alltid öppet
Klicka på länken nedan, så kommer du till Habiliteringens resurscenter.
Habiliteringens resurscenter på 1177.se
Välj "Boka tid direkt"
För frågetjänsten, logga in och och välj sedan ”Telefontid om samhällets stöd”
För rådgivningen, logga in och och välj sedan "Telefontid Råd för en fungerande vardag".
På våra temasidor hittar du bildstöd, material att ladda ner, fakta om funktionsnedsättningar, utbildningar och stöd inom habiliteringens olika områden, exempelvis:
Mat och måltider
Sömn
Språk och kommunikation
Skola och NPF