Frågetjänst och rådgivning

Habilitering & Hälsas frågetjänst svarar på frågor om habilitering och samhällets stöd vid funktionsnedsättning. Rådgivningen ger dig stöd för att få vardagen att fungera. Boka gärna en telefontid.

alt=""

Habilitering & Hälsas frågetjänst och rådgivning vänder sig till personer som bor i Stockholms län och har en funktionsnedsättning eller är anhörig. Funktionsnedsättningen kan vara autism, intellektuell funktionsnedsättning, rörelsenedsättning, förvärvad hjärnskada, dövblindhet eller dövhet. Det kostar ingenting att kontakta oss.

Frågetjänst

I frågetjänsten arbetar socionomer som svarar på frågor om samhällets stöd vid funktionsnedsättning. Det kan till exempel handla om:

  • habilitering
  • insatser från kommunen
  • bidrag och ersättningar
  • stöd i skolan.

Boka telefontid för ett längre samtal

Boka telefontid med frågetjänsten via appen Alltid öppet eller 1177.se. Du har då 45 minuter till ditt förfogande. Vi journalför kontakten. Tiderna är bokningsbara 14 dagar i förväg. Se nedan hur du bokar tid.

Ring direkt

För kortare frågor kan du ringa frågetjänsten under kontorstid. Du kan vara anonym om du vill.
08-123 350 10

Våra ordinarie öppettider:
Måndag-torsdag 08.30-16.00
Fredag 08.30-15.00
Dag före röd dag 8.30-12.30

Skriftliga frågor

Du kan skicka skriftliga frågor till frågetjänsten via 1177.se eller appen Alltid öppet.

Du kan också kontakta oss via e-post. Skriv "Frågetjänsten" i ämnesraden habresurscenter.slso@regionstockholm.se. Frågor som skickas via e-post är en offentlig handling och bör därför inte innehålla känsliga personuppgifter.

Rådgivning

Rådgivningen vänder sig till dig som behöver stöd i vardagen och bemannas av medarbetare inom habiliteringen. Den kan till exempel handla om:

  • hur du skapar rutiner
  • vad det innebär att ha en funktionsnedsättning, exempelvis autism eller intellektuell funktionsnedsättning 
  • hur du kan hantera svåra situationer eller stress i vardagen.

Boka telefontid

Boka en telefontid med rådgivningen via appen Alltid öppet eller 1177.se. Du har 45 minuter till ditt förfogande. Vi journalför kontakten. Tiderna är bokningsbara 14 dagar i förväg.

Så bokar du tid med frågetjänsten eller rådgivningen

Boka telefontid via Alltid öppet

Ladda ner appen Alltid öppet. Scrolla ner till ”Råd och stöd om funktionsnedsättningar”. Välj ”Frågetjänst” eller ”Rådgivning” beroende av din frågeställning.

Boka telefontid via 1177.se

Klicka på länken nedan, så kommer du till Habiliteringens resurscenter. 

Habiliteringens resurscenter på 1177.se

Välj "Boka tid direkt"

För frågetjänsten, logga in och och välj sedan ”Telefontid om samhällets stöd”

För rådgivningen, logga in och och välj sedan "Telefontid Råd för en fungerande vardag".

Viktigt att veta om bokad telefontid

  • Du blir uppringd på den tid du bokat.
  • Det är viktigt att du anger korrekt telefonnummer.
  • Avbokning ska ske senast 24 timmar före telefontiden.
  • Om du behöver en tolk måste du boka telefontiden två arbetsdagar innan.
  • Du får en bekräftelse via Alltid öppet-appen eller 1177 Vårdguidens e-tjänster.
  • Samtalet journalförs.

Funktionshindersguiden

På Funktionshindersguiden hittar du kortfattad information om samhällets stöd vid funktionsnedsättning.