Hoppa till huvudinnehåll
Language
Arabi/ Arabiska
Dari/Persiska
English/Engelska
Español/Spanska
Fârsi/Persiska
Soomali/Somaliska
Suomeksi/Finska
Tigrinja/Tigrinska
Türkçe/Turkiska
Lättläst
Teckenspråk
Skriv sökord
Start
Mottagningar
Om habilitering
För vem?
Så ansöker du om habilitering
Om våra habiliteringscenter
Mottagande av barn med autismdiagnos
Information till remittenter
Vårdplan
Väntetider
Tystnadsplikt och journal
Resor till habilitering
Samarbete med andra
Vid hot eller våld
Våra insatser
Beslutande och planering
Ekonomi
Boende och hemliv
Kommunikation
Relationer och socialt liv
Lärande och tänkande
Utbildning
Motorik och rörelse
Personlig vård
Psykisk hälsa och ohälsa
Sexualitet
Fritid
Sömn
Psykisk hälsa
Smärta
Social förmåga och samspel
Viktiga livsområden
Sysselsättning
Föräldraskap
Utbildning
Stöd till anhöriga
Barn som anhöriga
Navigator ACT
Prisma - introduktionskurs för vuxna med autismspektrumdiagnos och deras närstående
Kunskap om funktionsnedsättning
Prisma - introduktionskurs för vuxna med ASD och deras närstående
Undra - informationsmaterial för barn
Om Habilitering & Hälsa
Vårt uppdrag
Resultat och kvalitet
Organisation
Våra verksamheter
Kompletterande verksamheter
Ledning
Yrkesgrupper
Arbeta hos oss
Förmåner och utveckling
Kontakta oss
Integritetspolicy
Riktlinjer för kommentarer
Om webbplatsen
Hitta till Rosenlund
Nyhetsbrev
Vi ger ut en tidning
Våra publikationer
Patientens upplevelse av sin habilitering
Aktuellt
Kalendarium
Fråga habdoktorn
Synpunkter och klagomål
Funktionsnedsättningar
Adhd
Kärnsymtom
Orsaker
Utredning
Diagnoskriterier
Tillkommande svårigheter
Adhd hos flickor
Stöd och insatser
Kognitivt stöd och hjälpmedel
Läkemedelsbehandling
Neurokognitiv träning
Psykopedagogiska och psykologiska insatser
Riktlinjer
Samhällsstöd
Autism och Aspergers syndrom
Dövhet
Teckenspråk
Dövas kultur och identitet
Stöd och insatser
Dövblindhet
Orsaker
Barn, ungdomar och vuxna
Vanliga svårigheter
Stöd och insatser
Flerfunktionsnedsättning
Vanliga svårigheter
För yrkesverksamma och närstående
Fritid och träning
Övrig hälso- och sjukvård
Kommunikation
Hälso- och sjukvård för barn och ungdomar
Hälso- och sjukvård för vuxna
Viktförändringar och våg
Gynekologmottagningar
Tandvård för vuxna
Förvärvad hjärnskada
Barn, ungdomar och vuxna
Orsaker
Vanliga svårigheter
Stöd och insatser
Besluta och planera
Familj och relationer
Lärande och tänkande
Kommunikation
Motorik och rörelse
Personlig vård
Viktiga livsområden
Intellektuell funktionsnedsättning (utvecklingsstörning)
Diagnos
Orsaker
Vanliga svårigheter
Stöd och insatser
Att besluta och planera
Fritid
Föräldraskap
Kommunikation
Kropp, rörelse och motorik
Lärande och tänkande
Personlig vård
Sexualitet
Smärta
Sömn
Filmer om intellektuell funktionsnedsättning
Rörelsenedsättning
Orsaker
Barn, ungdomar och vuxna
Filmad föreläsning om CVI
Vanliga svårigheter
Ryggmärgsbråck
Stöd och insatser
Besluta och planera
Boende & hemliv
Lärande och tänkande
Föräldrarskap
Kommunikation
Motorik, rörelse och kropp
Personlig vård
Fritid
Smärta
Sömn
Sällsynta diagnoser
Artrogryphos
Neuromuskulära sjukdomar
Retts syndrom
Williams syndrom
Munnens funktion vid sällsynta diagnoser
Kunskapsteam för sällsynta diagnoser
Autismforum
Om autism
Introduktion till autism
Autism
Diagnoskriterier
Tidiga tecken på autism
Avvikande kommunikation
Begränsad förmåga till socialt samspel
Begränsade beteenden och intressen
Andra vanliga svårigheter
Teorier om annorlunda tänkande
Leo Kanners beskrivning från 1943
Aspergers syndrom
Diagnoskriterier
Begränsad förmåga till socialt samspel
Begränsade beteenden och intressen
Andra vanliga svårigheter
Teorier om annorlunda tänkande
Gillberg och Gillbergs diagnoskriterier
Porträtt av Hans Asperger
Atypisk autism
Diagnoskriterier
Desintegrativ störning
Diagnoskriterier
Diagnosmanualer
Diagnoskriterier i ICD-10
Autism
Aspergers syndrom
Atypisk autism
Desintegrativ störning
Diagnoskriterier i DSM-5
Förändringar inom autismområdet
Diagnoskriterier för autism
Diagnoskriterier för intellektuell funktionsnedsättning
Orsaker till autism
Före födseln
Kring födseln
Efter födseln
Andra orsaker som studeras
Att studera skador i hjärnan
Kopplingen till andra diagnoser
Skilja mellan olika diagnoser
Historisk bakgrund
Symtomtriaden
Lorna Wings huvudtyper
Diagnoskriterier – historik
Eisenberg och Kanners diagnoskriterier för infantil autism, 1956
Lorna Wings symtomtriad, 1970-talet
Rutters diagnoskriterier, 1978
DSM-II, 1968
DSM-III, 1980
DSM-III-R, 1987
Namn och synonymer
Om termen autism
Utredning
Utredning av barn
Utredning av vuxna
Neuropsykologisk utredning
Exempel på hur en utredning kan gå till
Äldre med autism
Studier om äldre
Stöd och insatser
Kommunikation och språk
Alternativ och kompletterande kommunikation
Språksvårigheter
Samspel och sociala färdigheter
Delad uppmärksamhet
Imitation
Lek
Vardagsfärdigheter
Hantera vardagen – barn och unga
Hantera vardagen – vuxna
Mat och ätande
Matsituationen
Strategier vid svårigheter med mat och ätande
Olika slags matproblem
Ätstörningar
Mun och tänder
Att gå till tandläkaren med barn
Att gå till tandläkaren som vuxen
Hjälpmedel för munnen
Sömn
Vad är sömnstörningar?
Orsaker och behandlingsmetoder
Sömnträning
Så här gjorde vi
Motorik
Alternativ behandling vid autism
Psykisk hälsa
Stress och psykisk ohälsa hos unga med autism
Stress hos unga
Reaktioner på oro och rädsla
Sätta ord på och hantera känslor
Rutiner och ritualer
Utbrott
Panikattacker och andra stressreaktioner
Nedstämdhet och depression
Kroppen, mat och sömn
Problembeteenden
Förebyggande insatser
Att förstå och förändra problembeteenden
Stereotypa beteenden
Vid utbrott
Skola
Skollagen
Frågor och svar om skollagen
Skola och inkludering
Vad är inkludering?
Elevernas speciella svårigheter
Ett arbete med alla elever
Exempel på anpassningar
Pedagogiska strategier
I klassen eller i särskild grupp
Viktiga områden
Rätt förutsättningar behövs
Sex punkter för att få kvalitet
Flexibel integrering
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Skolans ansvar att utreda och åtgärda
Skolmiljö och klassrumssituation
Tydlighet och struktur
Att inte trivas i skolan
Arbete och bostad
Boende
Att ordna stöd
För föräldrar till barn med autism
Praktiska råd
Gemensamt inledande möte
Följa upp och planera
Att skriva ansökningar
Vem gör vad?
Lagar och offentlig förvaltning
För föräldrar till barn med Aspergers syndrom
Vad kan man göra själv?
Vem ansvarar för vad?
Lagar och rättigheter
Råd och tips
Stöd vid möten
Kort om Aspergers syndrom
Till kollegor på arbetsplatsen
Till personal i skolan
Till personal inom hälso- och sjukvård
Till personal på Arbetsförmedlingen
Till socialsekreterare, handläggare och andra tjänstemän inom kommunen
Att tänka på vid samtal och möten
Ett första möte: intryck och utmaningar
Att förbereda mötet
Kommunikationskanaler utanför samtalsrummet
Fysiska ramar för mötet
Att leda samtalet
Att lyssna och ställa frågor
Att planera och genomföra förändringar
Nätverksmöten och gruppupplägg
Om Andreas, Karin och Olof
Slutord från skribenterna
Undra – informationsmaterial för barn
Leva med
Styrkor och svårigheter
Aspie-kriterierna
Specialintressen
Specialintressen som betyder allt
Kreativitet
Att inte känna sig förstådd
Skolan förstod inte vad Peter behövde
Utanförskapet präglade livet
Svårigheten att behålla fokus
Som främmande land
Att planera sin tid
Diskussion om att ha en diagnos
Att få en diagnos
Vad betyder diagnosen?
Individ först och främst
Att berätta för andra om sin diagnos
Framtiden – arbete och familj
Porträtt av två kvinnor
Gunilla Brattberg
Gunilla Gerland
Omgivningens bemötande
Berätta för andra om sin diagnos
Kunskap förändrade hela arbetssituationen
Tog tjuren vid hornen på ett föräldramöte
Ett evigt förhalande
Fatala missförstånd
Flickan som gjorde våldsamt motstånd
Från idiot till medborgare
Inte på min bakgård
Olika åldrar
Späd- och småbarnsåren
Han var lealös och mjuk
Slet i håret
Tittade på saker, inte ansikten
Vid två kom allt språk på en gång
Förskoleåren
Det finns viktigare saker än bra bordsskick
När ska han sluta med blöjan?
Rutinerna på förskolan passar Stefan
Vi får ransonera hennes faktaintag
Inför skolstarten
Att fungera i gruppen
Oron mal inför skolstarten
Specialklass eller vanlig klass?
Tonåren och puberteten
Kroppen växer, men inte intellektet
Målet är självständighet
Tonåren och puberteten
Inför vuxenlivet
Att bli äldre
Ett helt liv utan att förstå
Relationer och kärlek
Ensamhet och relationer
Jag var som luft för andra
Riktiga vänner för första gången
Ha en kärleksrelation
Sexualitet
Daniel, 39 år
Inga-Lena 44 år
Kristina, 25 år
Lina, 26 år
Mikael, 30 år
Att må dåligt
Stress och Aspergers syndrom
Att inte behärska situationen
Ett litet misslyckande kan räcka
Förberedelser är viktigt
Förändringar är svårt
Kropp och hjärna
Perceptionsproblem skapar stress
Våga vägra stress
Depression och Aspergers syndrom
Självkänsla och identitet
Mobbning
Nio års plåga
Specialgymnastik gjorde slut på mobbningen
Gå i skola
Brist på kunskap i skolan
Rätt hjälp och stöd kan förändra hela livet
Ett lugnt klassrum
Lärare och andra elever
Dålig motorik ger ofta problem
Sophie drömmer om att bli journalist
Arbete och boende
Arbete
Personer med autism – kärnan i ett IT-företag
Sandra Petojevic, sjökortsrättare
Christian stortrivs med sitt jobb
Blomstergården – ett dagcenter med tydlig pedagogik
Boende
Bo tillsammans i gruppbostad
Anpassat boende på Furuvillan
Med bra assistans fungerar livet
Boende och fritid
Vara förälder
De första misstankarna
Ens eget barn blir normen
Reaktioner efter diagnos
Diagnosen främmande i början
Sorg och lättnad
Diagnos vid 36 års ålder
Få allt att fungera
Alexander var ett riktigt drömbarn
Alla andra tror att de vet bäst
Att ha barn med autism och vara invandrare
En familj – två olika perspektiv
Flera roller som förälder
Ensamförälder kämpar för hjälp
Föräldragruppen – ett bra stöd
Mamma stretar emot rutinerna
Konflikt med mor- och farföräldrar
När påfrestningen blir för stor
Vara förälder hela livet
En oerhörd maktlöshet
En sorg och en glädje
Fosterbarn – ett livsinnehåll
Vem ska föra hans talan?
Ett livslångt beroende
Små förändringar skapar positiv helhet
Glapp mellan kroppslig och mental mognad
Vara syskon
En typisk duktig flicka
Eriks bror har Aspergers syndrom
Behov hos barn som har syskon med autism
Min storebror har autism
Forskning om syskonskap
Faktorer som påverkar hur syskon mår
Syskons upplevelser
Syskonskap vid funktionsnedsättning och autism
Syskonstöd
Frågor från barn och ungdomar som har syskon med autism
Webbplats för syskon
Vara partner
Diagnosen är underordnad
Min man kom med bruksanvisning
Att vara särbor passar oss
Ha en förälder med diagnos
Ann-Sofi och hennes mamma
Annika och hennes pappa
Emma och hennes mamma
Magnus och hans pappa
Maria och hennes mamma
Petra och hennes pappa
Barns behov ska beaktas
Krönikor
Centralstationen är ett helvete
Jag är introvert och det är okej
Aspergers syndrom och akademiska studier
Min hund fick mig att överleva
Anpassa habiliteringen till den nya kunskapen
Aspergers syndrom hos såväl partner som barn
Transperson med en speciell envishet
Mitt barn är ingen lerklump
Min storebror och jag
Asperger och obehagliga överraskningar
Pappa med Asperger – ett tvärsnitt ur min barndom
PANDAS – en okänd neuropsykiatrisk diagnos
Flera bollar i luften
Jag är inte riktigt normal
Hur skolan var för mig – och tips till lärare
Lillan visade tidiga tecken från början
Höjdpunkter i vardagen
Säg som det är – att prata om diagnosen
Att ha Asperger och vara förälder – går det?
Aspergaren som slutade skämmas
Främmande fåglar
En typisk svensk familj
Regeringsrätten förtydligar lagen om vård av ung
Man kan bara spekulera
Jag träffade en helt underbar man
Autismspecifik kompetens måste vara grunden
Självkänsla är det viktigaste
Tack och lov för Annika
Omgivningens blickar
Uppdrag: att vara sig själv
Gruppbostaden – den en sista odemokratiska ön
Detta med TID ...
Relativt liten insats kan ge stor effekt
Naturalist med behavioristiska drag – är det jag?
Autism och brott, finns där egentligen något samband?
Var ska vi börja om inte med oss själva?
Är lagstiftningen mot diskriminering bristfällig?
När min kompensationsförmåga kraschade i Skåne
Ensamvarg och flockdjur
Evidens- eller kunskapsbaserad vård – vad är det?
Se osynliga funktionshinder!
Stort behov av kunskap om autism
Trött
Utnyttja människors kreativitet bättre
Värdet av att få en diagnos
En studie är ingen studie
Arkiv - forskning
Beteendevetenskap
Diagnostik
Språk och kommunikation
Habilitering
Medicinsk forskning
Uppföljning
Om oss
Funktionshindersguiden
Funktion i fokus
Du är här
Start
/ Åhörarkopior sömn Viviann Nilsson.pdf
Åhörarkopior sömn Viviann Nilsson.pdf
Användningsområde
Grupp- och kursprogram, åhörarkopia, kursmaterial, inbjudningar
Center eller enhet
Forum Funktionshinder - informationscenter med bibliotek och frågetjänst