Kontakt och ansökan Bromma vuxna

Här hittar du kontaktuppgifter till habiliteringscentret och till oss som arbetar här. Här finns även information om ansökan och hur du gör för att lämna synpunkter eller klagomål.


Du kan ringa eller skicka e-post till oss. Tänk på att e-post är en offentlig handling. Skriv inte till exempel personnummer och andra personliga uppgifter.

Telefon 08-123 353 00
Telefontid Måndag till fredag 08.00-15.00, lunchstängt 11.30-12.30
Tisdag öppet 08.00-08.30 och 12.30-15.00. Stängt 08.30-11.30.
E-post hcbromma.slso@sll.se
Besöksadress Olivecronas väg 5, Sabbatsbergs sjukhus, huvudentrén, plan 2
Postadress Olivecronas väg 5,113 61 Stockholm

Ansökan

Vanligtvis skickar en läkare remiss till oss. Du kan även ansöka om insatser om du har genomgått en utredning eller har ett läkarintyg som beskriver din funktionsnedsättning.

Fyll i ansökningsblanketten. Skicka blanketten och en kopia på utredningen/läkarintyget till oss (adress ovan). 

PDF iconAnsökan om insatser för ungdomar och vuxna

Du kan göra en ansökan via telefon om du inte har möjlighet att fylla i blanketten. Då lämnar du in utredningen eller läkarintyget i efterhand.

Ansök via 1177.se

Du kan också ansöka till oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Logga in på 1177.se, sök upp vår mottagning och välj tjänsten ”Ansök om habiliteringsinsats”.

Vem kan komma till oss?

Vi vänder oss till dig som bor i stadsdelarna i Bromma, Hässelby/Vällingby, Kungsholmen, Norrmalm och Ekerö kommun.

Vi har bra kunskap om dessa områden och samverkar med till exempel kommunen eller gruppbostaden. Om du vill komma till oss trots att du bor i en annan del av Stockholms län har du möjlighet att göra det, men vi rekommenderar att välja det center som tillhör din kommun eller stadsdel.

> Om våra habiliteringscenter (länk till annan del av webbplatsen)

Vi ger insatser till dig som är 18 eller äldre och som har en varaktig funktionsnedsättning, till exempel intellektuell funktionsnedsättning, autism/Aspergers syndrom och rörelsenedsättning. Vi ger även råd och stöd till anhöriga och nätverk.

Om du har en förvärvad hjärnskada kan du i vissa fall vända dig till Hjärnskadecenter eller till oss.

> Stöd och insatser vid förvärvad hjärnskada (länk till annan del av webbplatsen)

Patientupplevelseenkät

Habilitering & Hälsa använder en enkel enkät för att ta reda på hur du som patient upplever den habilitering du fått.
> Delta i vår patientenkät 

Synpunkter och klagomål

Som patient ska du få en god vård och ett gott bemötande. Om du har varit med om något du inte är nöjd med, vill vi gärna veta det. Vi vill också veta om du har förslag på förbättringar.

Så här kan du lämna synpunkter eller klagomål:

  • Prata med den personal du har kontakt med eller enhetschefen Lena Asztalos, 08-123 353 10, lena.asztalos@sll.se.
  • Använd blanketten som finns i broschyren ”Synpunkter och klagomål". Broschyren hittar du i vårt väntrum. Du kan lämna den direkt till oss eller posta den. Du kan även ladda ner broschyren här.
  • Vill du inte vända dig direkt till oss kan du kontakta patientvägledaren eller patientnämnden i Region Stockholm.

Du ska få svar så snart som möjligt

Vi är skyldiga att ta emot dina synpunkter och klagomål och du ska få en bekräftelse på att informationen har kommit till oss.

Du behöver inte lämna ditt namn. Men om du vill ha ett svar behöver vi få ditt namn och adress eller telefonnummer. Inom fyra veckor ska du få ett svar med en förklaring till händelsen.

Mer information:
> Synpunkter och klagomål 
> Om man inte är nöjd med vården -1177.se