Våga vägra stress

Madde Ericsson har Aspergers syndrom och föreläser ibland om sin funktionsnedsättning och dess konsekvenser. Här ger hon tips på hur man kan hantera stressiga situationer.

Jag måste planera och förbereda mig mycket väl inför det jag ska göra, inför ett möte, en skoldag eller en aktivitet. Jag måste bland annat veta i förväg hur länge jag måste skärpa mig. När skärpan tar slut hör jag inte längre vad som sägs. Det kryper i kroppen och blicken fastnar i fjärran.

Att planera sin energiåtgång är A och O. När energin tar slut blir det vad jag brukar kalla mental härdsmälta. Jag kan ligga som ett paket i sängen en hel dag vid en sån härdsmälta. Då är det bättre att ta en återhämtningspaus för mycket eller ett par extra timmars sömn.

En lagom dos buddhism

Jag vill inte tvinga på någon mina åsikter, men buddhismen som filosofi har hjälpt mig mycket. Framför allt med att inte känna sig hotad av andra människor, eftersom man inom buddhismen inser att vi alla är små delar av samma stora hela. Och man behöver ju inte känna sig hotad av sig själv. Så för dem med öppet sinne och nyfikenhet rekommenderar jag en lagom dos buddhism.

Husdjur

Husdjur är en stor avstressare. Jag har både hund och två katter, men som avstressare slår nog katterna hunden. Inte minst för att man slipper pressen att gå ut och gå varje dag, som man måste göra med en hund. Jag tror det är komikern Anna-Lena Brundin som så träffande har jämfört en katt med en öppen brasa. Den är varm, fin att titta på, luktar gott och knastrar hemtrevligt. Något i den stilen.

Dessutom har jag lättare att gå och lägga mig på kvällarna sedan jag skaffade min minsta kisse som sover i min säng. Det är mysigt att gå och lägga sig och gosa med en spinnande katt, då gör det inte så mycket om man får vänta på sömnen ett tag.

Utvecklande att ha tråkigt

En annan strategi jag tagit till mig är som ett motto, eller rent av ett slagord: Våga vägra stress! Man är inte på något sätt en sämre människa för att man sitter hemma mycket med tom kalender. Tvärtom är det utvecklande att kunna ha tråkigt och att spendera tid med sig själv.

Jag har alltid haft svårt att säga nej. Men så närmar sig dagen för det där jag har lovat att ställa upp på, och jag mår dåligt och tycker att det är för sent att backa ur. Men det är egentligen aldrig för sent att backa ur om man faktiskt mår dåligt av det. Man SKA tacka nej till saker som man mår dåligt av.

Stresslindrare

Det finns inga genvägar till att inte bli stressad. Att skära sig i sina armar är en stresslindrare, men inte en särskilt sund variant. Att supa bort ångest och stress har jag också provat. Det funkar för stunden, men slår tillbaka med dubbel kraft när ruset går ur kroppen. Det är bara att ta tjuren vid hornen som det så vackert heter.

När stressen kommer finns det små knep man kan ta till. Be helt enkelt att få bli lämnad ifred, så du kan stressa av med en bra bok, några väl valda ord du har till hands eller en kvarts meditation. Be om hjälp om du inte reder ut situationen själv. Du kanske behöver prata eller gråta ut hos någon du litar på. Det bästa av allt är trots allt att vara helt öppen och säga som det är. Säga till när man blir stressad och när något blir för mycket. Jag har en tvåtimmarsgräns och den låter jag folk veta om. Efter ett par timmars social samvaro behöver jag gå undan, dra några djupa andetag och vara för mig själv en stund. Vet din omgivning om att du fungerar så, då är det okej.

Här besvarar vi inga frågor, men skriv gärna en kommentar på vad vi behöver förbättra.