Sömnträning

Att barnet ska kunna somna och somna om själv i sin egen säng är ett mål för sömnträning för barn som ofta ger gott resultat.

Barn mår bra av att kunna komma till ro och somna, och somna om, på egen hand i sin egen säng. Får man som familj vara utsövd på morgonen fungerar man också bättre som förälder. Ett träningsprogram kan hjälpa barnet och familjen att komma till rätta med sömnsvårigheterna.

Börja med sömndagbok

För att ta reda på vilken sorts sömnproblem barnet har är en sömndagbok en god början. När lägger sig barnet? När somnar det? Om barnet går upp på natten, hur länge varar denna ”nattvandring”? När vaknar barnet? Eventuell sömn på dagen? Dagboken bör föras under två till tre veckor före träningen, under själva träningsperioden och en tid därefter.

Välj rätt tidpunkt

För att man som föräldrar ska ha ork att genomföra träningen är det bra att välja en period när åtminstone en av föräldrarna har möjlighet att ta igen förlorad sömn under dagen. I vissa familjer är jullovet eller semestern lämpliga träningstider, men för andra kan sådana perioder när alla rutiner upphör göra det extra svårt att genomföra en träningsperiod. Det kan också vara knepigt att klara träning vid övergångarna mellan sommar- och vintertid, och det kan vara besvärligt med ljusa sommarnätter utanför fönstret. Vem i familjen som ska ta vilket skift är bra att komma överens om i förväg.

Fasta rutiner

Det finns flera rutiner som är bra att utgå från när man ska sömnträna.

  • Se till att barnet har ätit på kvällen, så att det inte är hunger som håller det vaket. Omgivningen ska se likadan ut när man vaknar som när man somnar.
  • Börja läggningsrutinerna en halvtimme före sovdags. Tvätt eller bad, tandborstning, läsning eller sång.
  • Låt barnet krypa ner i sängen tillsammans med ett ”sömnobjekt”. Sömnobjektet ska vara en sak som helt förknippas med sovande, till exempel en viss filt, gosedjur eller musikapparat.
  • Om barnet kommer upp, led tillbaka det och låt det lägga sig på nytt med sömnobjektet.
  • Väck barnet vid samma tid varje morgon, också på helgdagar.
  • Ingen sömn under dagen.

Rutiner kan växa till ritualer för vissa barn, därför är det bra om man kan variera detaljer för att motverka det. Samtidigt är det viktigt att inte göra undantag, som att somna i pappas eller mammas säng eller göra förändringar vid sjukdom.

Hur få barnet att ligga kvar?

Sitt bredvid barnets säng och ha det skönt utan att somna. Om barnet reser sig lägger du ner det igen – varje gång. Om det behöver föras tillbaka fysiskt, minska den fysiska kontakten steg för steg. Barnet ska somna utan att du håller i det. Med tiden flyttar du sin stol längre och längre bort från sängen, och så småningom ut ur rummet. På den platsen sitter du kvar ett bra tag.

Om barnet inte somnar på 10–15 minuter, låt det komma upp. Sängen ska förknippas enbart med sömn. Hitta inte på något piggt och trevligt, utan snarare tråkigt och enahanda. Ge inte något att äta. När barnet visar tecken på trötthet lägger du ner det igen. Du som vuxen behöver hålla dig vaken så länge barnet inte sover.

Vaknar barnet på natten och skriker eller kommer upp, för tillbaka barnet till sängen och se till att sömnobjektet finns där och sätt dig på stolen.

Träningens början och slut

Träningen börjar med att du lägger barnet senare än du brukar, till exempel mellan klockan
22 och 23 för att barnet ska hinna bli ordentligt trött. Sömndagboken visar ju när barnet brukar somna. Rutinerna ska ändå ta sin normala halvtimme. När insomningen fungerar kan tiden successivt förskjutas tillbaka. Om barnet har lätt att somna men vaknar på natten, räknar man ut den totala sömntiden och siktar på att den ska infalla under natten när resten av familjen behöver få sova.

Om träningen inte leder till förbättring inom tre veckor är det bra att avbryta den. Det bästa är att under några veckor återgå till hur det var före träningen innan man gör ett nytt försök.

Lyssna! Om sömn från podden Funka olika

Många barn med funktionsnedsättning sover dåligt, men med rätt stöd kan man lära barnet att sova bättre. Vi pratar med psykologen Ulrika Långh och med Jonas Bengtsson som är förälder till Sebastian, som har Asperger syndrom. Sebastian har haft stora problem med sömnen men sover idag bra. Avsnittet är 35 minuter.

Lära barn att sova på natten >