Att få något på sig

Annie Boström är arbetsterapeut på Aspergercenter för barn och ungdom och har erfarenhet av att fundera på barns vardagsfärdigheter tillsammans med deras föräldrar. Hon har sett att aktivt stöd och tidig vägledning kan förebygga svårigheter i tonåren.

Många har svårt att komma igång, till exempel på morgonen. Det finns ofta annat som pockar på uppmärksamhet: Där ligger senaste numret av favorittidningen! Vilken ordning ska kläderna på? Tyget i de nya jeansen känns för hårt!

Lugn omgivning underlättar

– Det är viktigt att miljön är lugn runt barnet, säger Annie. Då är det lättare att koncentrera sig. Att klä på sig kräver ordentlig fokusering. Och den som kämpat sig igenom morgonrutinen, förtjänar en stunds avkopplande belöning.

Det finns olika sätt att göra påklädningen enklare för barnet. Det är viktigt att hitta en struktur som passar ens barn och också att åskådliggöra strukturen så att det blir lättare att minnas. Man kan exempelvis lägga fram kläderna i en viss ordning. Det som ligger överst tas på först. Eller man kan komma överens om att man börjar klä på sig inifrån, det vill säga underkläder först, sedan byxor, tröja och så vidare. Det kan ta lång tid för ett barn med Aspergers syndrom innan påklädningen blir automatiserad, det vill säga att det går av sig själv.

Att välja lämpliga kläder efter årstid, väder och dagens aktiviteter är komplext. Det kan vara svårt att avstå från invanda sommarplagg när hösten kommer eller att skilja mellan vad som är lämplig klädsel en kylig vårdag jämfört med en varm vårdag.

– Ibland hjälper det att man sätter ord eller bild på detta. Det kan vara enkla bilder som visar bilder på regn och sol kopplat till olika kläder, exempelvis.

Låt finmotoriken vänta

Många barn har också svårt att lära sig knäppa knappar och knyta skor och annat som kräver en bra finmotorik. Om påklädningen allmänt ställer till problem, kan det vara klokt att vänta med att barnet ska bemästra detta. Istället kan man försöka hitta kläder som barnet kan klara av själv utan stora problem, som tröjor utan knappar och skor med kardborrband.

– Att påminna och stötta barnet i den dagliga påklädningen får stor betydelse på sikt. Det gäller att ta små steg så att barnet får uppleva att det klarar av saker. Genom att sakta lägga mer ansvar på barnet ökar också barnets självförtroende.