Att hantera det man har omkring sig

När ett barn börjar skolan innebär det större krav på ordning och reda. Det här brukar fresta på både barn och föräldrar. Ett barn med ASD behöver extra stöd från föräldrar och skola.

I skolan är det bra om barnen själva klarar av- och påklädning, skolluncher och toalettbesök. Skolväskan ska vara med varje dag, papper, läxor och böcker tas med hem och sedan tillbaka, gymnastikkläderna ska med vissa dagar, vantar, mössor och extrakläder ska ibland med både till och från skolan. Det här är krävande för alla barn och föräldrar. Med genomtänkt förberedelse brukar det gå smidigare. Annie Boström menar att det är bra att aktivt pröva och öva de här färdigheterna. Oddsen blir då bättre att barnen klarar av det själva så småningom.

– Som förälder kan man inte förvänta sig att barnet ska klara av det här vid skolstart. Många barn kommer att behöva stöd under lång tid. Genom medveten och successiv både träning och anpassning, blir förutsättningarna för självständighet större. Man kan börja väldigt enkelt, med att barnet bara tar ansvar exempelvis för att ta med sig en frukt på morgonen och föräldern tar ansvar för att packa resten.

När barnet lyckats en period, gör man en ny överenskommelse med barnet att ta över ytterligare en liten del till exempel av packningen. Att kunna se en påminnelse i text eller bild hjälper många barn bättre än att få höra den. Prat blir lätt tjat och är jobbigt för både barn och förälder.

Informationshörna

– Det kan vara bra att viga en särskild plats hemma till familjens information. Det kan exempelvis vara skolschema, fritidsaktiviteter eller mellisförslag. Här kan man, på ett överskådligt och tilltalande sätt placera informationen och därmed underlätta för barnet att själv hitta svar på sina frågor.

Att ha ett veckoschema där det exempelvis syns vad man ska ha med sig olika dagar är ett bra sätt att stärka barnets egen struktur och ge det bättre förutsättning att ha egen koll. Genom att låta viktiga prylar få bestämda platser i hemmet, är det lättare också för barnet att lägga tillbaka dem efter användning och sedan hitta dem igen. Det kan exempelvis underlätta om alla har en egen krok för väska och ytterkläder. Kanske kan man också ordna varsin korg eller hylla för andra saker som nycklar och busskort.