Sömn och sömnsvårigheter

Många med autismspektrum diagnos har problem med sömnen.

Vad är sömnsvårigheter?

Sömnsvårigheter och sömnproblem kan variera utifrån barnets/ungdomens ålder. Problemen kan både gälla insomning (tiden det tar att somna) men också kvaliteten på själva sömnen. Olika typer av sömnbesvär hos barn och ungdomar kan till exempel vara:

  • svårt att varva ner och komma i säng
  • svårt att komma till ro och somna
  • svårt att sova i egen säng
  • att de vaknar flera gånger under natten
  • att de sover för lite
  • motorisk oro under natten
  • inte känna sig utvilad när man vaknar på morgonen (dålig sömnkvalite)

Vad kan sömnsvårigheter bero på?

Vad som orsakar sömnproblem kan variera mellan olika barn men också över tid.
Vanliga orsaker till sömnbesvär är:

  • att det är för ljust
  • för varmt eller kalt i rummet
  • störande ljud
  • mat och dryck påverkar
  • stress
  • konflikter
  • osäkerhet

Vad kan man göra åt sömnsvårigheter?

Arbetsterapeuter på Aspergercenter har här samlat några tips och råd på saker du kan göra för att förbättra din sömn.

  • Se till att få frisk luft och motion varje dag
  • Släcka ner alla skärmar (TV, dator, mobil och surfplattor) och dämpa ljuset i sovrummet minst en timme före sänggåendet.
  • Sänk temperaturen i sovrummet till max 18 grader men gärna svalare
  • Använd ett lagom varmt täcke och sköna sängkläder
  • Undvik allt som innehåller socker eller koffein (kaffe, svart te), energidrycker och cocacola minst 6 timmar före sänggående
  • Hitta bra rutiner i vardagen och omkring sänggående som ger trygghet
  • Det finns olika typer av tyngdtäcken (boll/kedje/fibertäcke), som kan förbättra sömnen. Tyngdtäcke är ett förskrivningsbart hjälpmedel som kan förskrivas efter bedömning av arbetsterapeut för dig med stora sömnsvårigheter. Habiliteringens kurs- och kunskapscenter förskriver ej tunga täcken. Kontakta ditt lokala habiliteringscenter för mer information.