Lektion 1 - Om ASD och adhd

Tips om temaföreläsning:

Läkemedelsbehandling när man har två neuropsykiatriska diagnoser: autism och adhd
Måndag, 20 maj, 2019 18:00 - 20:30

Anmälan sker genom kursbokningssystemet PingPong eller via länken nedan:

> För mer information och anmälan

Föräldratips

PDF iconSömntips för unga med adhd (pdf)

Fördjupande material och länkar

PDF iconFolder om Adhd-center (pdf)

PDF iconFolder om Aspergercenter (pdf)

PDF icon Diagnoskriterierna vid adhd enligt DSM-5 (pdf)

> Diagnoskriterier för ASD enligt DSM-5

PDF iconVad är adhd? (pdf)PDF iconVad är add (pdf)

PDF iconVad är ASD? (pdf)

PDF iconTips på appar för sömn och återhämtning (pdf)

Perceptionsproblem skapar stress

> Till Autismforum, perceptionsproblem skapar stress

Autismforum, Habilitering & Hälsa

> Till Autismforum

PDF iconFlickor med Aspergers syndrom (pdf)

Podden Funka olika

Funka olika är en podd om livet med funktionsnedsättning. Podden har en serie om adhd och en
serie om autism.

> Till podden Funka olika

Information från Läkemedelsverket

> Till lakemedelverket.se/adhd 

Om Barn- och ungdomspsykiatrin - BUP

> Till 1177's information om BUP, vilken hjälp man kan få och hur det går till att komma dit (1177.se)

Om du är missnöjd med vården

> Till Socialstyrelsens broschyr "Inte nöjd med vården?" (socialstyrelsen.se)

> Till Patientnämnden i Stockholm (sll.se)

Regionalt vårdprogram vid adhd, lindrig utvecklingsstörning och autismspektrumtillstånd hos barn, ungdomar och vuxna

> Till det regionala vårdprogrammet vid adhd (pdf via psykiatristod.se)

Lista över Habiliteringscenter för barn och ungdomar i Stockholm

PDF iconLista över Habiliteringscenter i Stockholm (pdf)

PDF iconAnsökan habiliteringscenter (pdf)

Kartläggningsformulär att fylla i inför första samtal på habiliteringscenter

PDF iconKartläggningsformulär habiliteringscenter

Litteraturtips

Flickor med adhd - Kathleen G Nadeau, Elen B Littman, Patricia O Quinn

​> Låna boken "Flickor med adhd" på något av landstingsbiblioteken (sllbiblioteken.se)